فرهنگ ایمنی بیمار
بررسی بیمارستان از نظر فرهنگ ایمنی بیمار
قسمت اول (A):
لطفا بخش خود را در نظر بگیرید و میزان موافقت و یا مخالفت خود را با موارد زیر مشخص فرمایید.
1.  كاركنان در اين بخش به همديگر كمك مي كنند.
2.  در اين بخش پرسنل كافي براي انجام امور محوله وجود دارد.
3.  زمانی که انجام کار فراوان با سرعت زیاد ضرورت می یابد، پرسنل به صورت تیمی امور محوله را انجام می دهند.
4.  در این بخش کارکنان رعایت احترام نسبت به یکدیگر را می کنند.
5.  كاركنان در اين بخش بيش از ميزان لازم براي بيماران وقت صرف می كنند.
6.  ما تمام تلاش خود را برای ارتقای ایمنی بیمار انجام می دهیم.
7.  زياد بودن تعداد كاركنان قراردادي تاثير نامطلوبي بر روي ارائه مراقبت به بيماران مي گذارد.
8.  كاركنان تصور مي كنند وقتي اشتباهي مرتكب مي شوند از آن اشتباه بر عليه ايشان استفاده مي گردد.
9.  در اين بخش با تجربه به دست آمده از اشتباهات صورت پذيرفته تغييرات مثبتي ايجاد مي شود.
10.  در اين واحد فقط شانس باعث مي شود كه اشتباهات خطرناك رخ ندهد.
11.  هنگامي كه كار زيادي در اين بخش وجود دارد، ساير همكاران در انجام آن به يكديگر كمك مي كنند.
12.  زماني كه حادثه اي گزارش مي شود به نظر مي رسد به جاي ثبت حادثه، نام فرد مسبب ثبت مي شود.
13.  پس از انجام اقداماتی به منظور افزایش ایمنی بیمار، اثربخشی آنها را مورد ارزیابی قرار می دهیم.
14.  ما در شرایط بحرانی فعالیت می کنیم و مجبور هستیم مقدار زیادی کار را در مدت زمان کم انجام دهیم.
15.  حجم بالاي كار باعث نمي شود ايمني بيمار ناديده گرفته شود.
16.  کارکنان نگران هستند که اگر اشتباهی مرتکب شوند، در پرونده شغلی آنها ثبت گردد.
17.  ما در این بخش از نظر ایمنی دچار مشکل هستیم.
18.  سیستم ها و روش های ما برای پیشگیری از وقوع اشتباهات مناسب می باشند.
هر يك از موارد زير در محل كار شما تا چه ميزان رخ مي دهد. لطفا پاسخ خود را در محل مربوطه مشخص فرماييد.
هر يك از موارد زير در محل كار شما تا چه ميزان رخ مي دهد. لطفاً پاسخ خود را در محل مربوطه مشخص فرماييد.
قسمت دوم (B): مسئول شما
مسئول مستقيم خود را در نظر گرفته و ميزان موافقت و يا مخالفت خود را با هر يك از عبارات زير مشخص نماييد. پاسخ خود را در محل مربوطه مشخص فرماييد.
1.  مسئول من هنگامي كه بداند فردي، اقدامي مطابق با روش هاي مقرر ايمني بيمار انجام داده است او را تحسين مي كند.
2.  مسئول من پيشنهادهاي كاركنان براي بهبود ايمني بيمار را با دقت بررسي مي كند.
3.  هنگامي كه فشار كاري زياد مي شود، مسئول من از ما مي خواهد که كار را با سرعت انجام دهيم، حتي اگر به معني عدم انجام قسمتي از کار باشد.
4.  مسئول من مسائل مرتبط با ايمني بيمار را كه به كرات اتفاق مي افتد ناديده ميگيرد.
قسمت سوم(C): ارتباطات
هر يك از موارد زير در محل كار شما تا چه ميزان رخ مي دهد. لطفاً پاسخ خود را در محل مربوطه مشخص فرماييد.
1.  به ما درباره ي حوادث ناخواسته و اقدامات اصلاحي متعاقب آن، بازخورد داده مي شود.
2.  كاركنان در صورت مشاهده مواردي كه ممكن است بر مراقبت از بيمار تاثير منفي داشته باشد، آزادانه نظرات خود را بيان مي كنند.
3.  به ما در مورد اشتباهاتي كه در بخش رخ مي دهد اطلاع رساني مي شود.
4.  كاركنان مي توانند آزادانه اقدامات يا تصميم هاي مسئولين را مورد سئوال قرار دهند.
5.  در اين بخش ما روش هاي جلوگيري از وقوع مجدد خطاها را مورد بحث و بررسي قرار مي دهيم.
6.  در اين بخش، كاركنان از سئوال كردن در مورد اقدامي كه نادرست به نظر مي رسد هراس دارند.
قسمت چهارم(D): میزان گزارش دهی حوادث نا خواسته
لطفا پاسخ خود را در محل مربوطه مشخص فرماييد
1.  هنگامي كه اشتباهي رخ مي دهد، پيش از آنكه بيمار را تحت تاثير قرار دهد شناسايي و تصحيح مي شود.
2.  اشتباهاتي كه بالقوه توان آسيب رساندن به بيمار را ندارند، شناسایی شده و پیگیری می‌شود.
3.  اشتباهاتي كه توان آسيب رساندن به بيمار را داشتند، ولي اين اتفاق نيفتاده است.
قسمت پنجم(E): نمره مربوط به ایمنی بیمار
1.  بر اساس گزينه هاي فوق به نظر شما وضعيت ايمني بيمار در بخش شما چگونه مي باشد
قسمت ششم(F): بیمارستان شما
لطفا بيمارستان خود را در نظر بگيريد و ميزان موافقت و مخالفت خود را با موارد زير مشخص فرماييد. پاسخ خود را در محل مربوطه مشخص فرماييد
1.  مجموعه مديريتي بيمارستان جو كاري بوجود آورده است كه ايمني بيمار را ارتقا ميدهد.
2.  واحدهاي بيمارستاني هماهنگي خوبي با يكديگر ندارند.
3.  هنگام انتقال بيماران از بخشي به بخش ديگر، انجام بعضي از امور فراموش مي گردد.
4.  ميان بخش هايي كه ارتباط متقابل دارند، همكاري مناسبي وجود دارد.
5.  اطلاعات مهم مرتبط با مراقبت از بيمار اغلب به هنگام تعويض شيفت از دست مي رود.
6.  كار كردن با پرسنل ساير بخش هاي بيمارستان، اغلب براي ما ناخوشايند است.
7.  اغلب در هنگام هماهنگي و مبادله اطلاعات با ساير واحدهاي بيمارستان، با مشكل مواجه مي شويم.
8.  اقدامات مجموعه مديريتي بيمارستان حاكي از الويت زياد مسائل مرتبط با ايمني بيمار مي باشد.
9.  به نظر مي رسد كه مجموعه مديريتي بيمارستان فقط پس از وقوع يك حادثه ناخواسته به مسئله ايمني بيمار توجه مي كند .
10.  واحدهاي بيمارستاني براي ارائه مراقبت مناسب به بيمار هماهنگي لازم و مناسب را دارند.
11.  در اين بيمارستان اوقات تعويض شيفت براي بيماران مشكل آفرين است.
قسمت هفتم(G): تعداد حوادث گزارش شده
1.  در 12 ماه گذشته چند گزارش در مورد حوادث به وقوع پيوسته را، شما مكتوب و به مسئول ذيربط تحويل داده‌ايد؟
قسمت هشتم(H): اطلاعات زمینه ای
1.  چه مدت است كه شما در اين بيمارستان مشغول بكار هستيد؟
2.  چه مدت است كه شما در اين بخش مشغول بكار هستيد؟
3.  شيفت موظفي شما در اين بيمارستان چطور مي باشد؟
4.  آخرين مدرك تحصيلي شما كدام يك مي باشد؟
5.  آيا در پست سازماني خود معمولا بصورت مستقيم با بيماران در تماس هستيد؟
6.  سن:............ ؟
7.  جنسیت ؟
8.  وضعيت تاهل ؟



بروزرسانی کد امنیتی